nicolejensen.blogg.se

Styrka&stretch

Kategori: Allmänt

Igår kom jag igång med dansen btw. Först hade jag en timme Styrka&Stretch, fruuuuuktansvärt. Vår tränare är ny och är en akrobat. Både stark och vig. Helt sjukt. Vi börjar alltid springa cirka 20 varv och viftar med armar och grejer bara för att få upp flåset. Tro mig redan efter 5 min är man totalt död. Efteråt brukar vi göra massa styrke övningar över golvet, ibland brukar vi också vara i par och använda oss utav varandra. När vi har gjort det så lägger alla sig på golvet med vars en matta för styrka. Det kan vara alltifrån sit-ups, plankan i 1 min, då brukar vi göra vanlig och båda sidorna. Alla består av en minut. Vi brukar även göra armhävningar och träna lårmusklerna. Tänk dig att du sitter ner på golvet och ha benen raka framför dig sedan splittrar du dem och ska försöka lyfta dem, alltså jobbar du med muskler på insidan av låren. Det gick inte så bra då jag märkte igår att den muskeln faktiskt fanns. Men som min tränare sa "man får börja tänka att man gör det psysisk alltså man gör det i hjärnan". Tillslut så lyckas man. Våran lektion slutar alltid med stretch vilket kan vara allt från brygga, spagat osv. Vi har även haft yoga, vilket var otroligt skönt. Men lektionerna ser alltid annorlunda ut från gång till gång. Dock har vi bara haft det två gånger men hörde att nästa gång ska vi jobba med ryggen. Tycker det är jätte bra träning för dansen och man blir hur stark som helst även flexibel.
Här är några övningar vi har gjort. 

Tips, det blir så mycket roligare att träna om du köper till snygga träningskläder. Så kan man till och med längta till att få ha dem på sig. 

Kommentera inlägget här: